4 pryncypia zwinności i 12 zasad pracy zwinnej ważnej nie tylko przy wytwarzaniu oprogramowania

Agile – zwinność wzięła się z praktyki w wytwarzaniu oprogramowania. Odkryto i zapisano następujące cztery podstawowe pryncypia przyświecające zwinności:

  1. Ludzie i interakcje ważniejsze są od procesów i narzędzi.
  2. Działające oprogramowanie ważniejsze jest od szczegółowej dokumentacji.
  3. Współpraca z klientem ważniejsza jest od negocjacji umowy.
  4. Reagowanie na zmiany ważniejsze jest od realizacji założonego planu.

Oto 12 zasad pracy zwinnej (Agile) – zaczerpnięte z manifestu zwinnego wytwarzania oprogramowania:

  1. Najwyższy priorytet ma dla nas zadowolenie klienta dzięki wczesnemu i ciągłemu wdrażaniu wartościowego oprogramowania.
  2. Bądźcie gotowi na zmiany wymagań nawet na późnym etapie jego rozwoju. Procesy zwinne wykorzystują zmiany dla zapewnienia klientowi konkurencyjności.
  3. Dostarczajcie funkcjonujące oprogramowanie często, w kilkutygodniowych lub kilkumiesięcznych odstępach. Im częściej, tym lepiej.
  4. Zespoły biznesowe i deweloperskie muszą ściśle ze sobą współpracować w codziennej pracy przez cały czas trwania projektu.
  5. Twórzcie projekty wokół zmotywowanych ludzi. Zapewnijcie im potrzebne środowisko oraz wsparcie i zaufajcie, że wykonają powierzone zadanie.
  6. Najbardziej efektywnym i wydajnym sposobem przekazywania informacji zespołowi deweloperskiemu i wewnątrz niego jest rozmowa twarzą w twarz.
  7. Działające oprogramowanie jest podstawową miarą postępu.
  8. Procesy zwinne umożliwiają zrównoważony rozwój. Sponsorzy, deweloperzy oraz użytkownicy powinni być w stanie utrzymywać równe tempo pracy.
  9. Ciągłe skupienie na technicznej doskonałości i dobrym projektowaniu zwiększa zwinność.
  10. Prostota – sztuka minimalizowania ilości koniecznej pracy – jest kluczowa.
  11. Najlepsze rozwiązania architektoniczne, wymagania i projekty pochodzą od samoorganizujących się zespołów.
  12. W regularnych odstępach czasu zespół analizuje możliwości poprawy swojej wydajności, a następnie dostraja i dostosowuje swoje działania do wyciągniętych wniosków.

Warto czerpać z tych praktycznych doświadczeń i zmieniać zwinnie świat, importując te zasady do swoich organizacji. Dzięki czemu będzie nam się żyło i pracowało efektywniej (w szerokim tego słowa znaczeniu). Będzie też mniej niedomówień, problemów z zaangażowaniem, komunikacją oraz motywacją, a co najważniejsze z satysfakcją – przede wszystkim – klienta (w tym i również tego wewnętrznego) oraz tym większa będzie wówczas wytworzona dla niego „wartość”. Tekst powstał na podstawie: agilemanifesto.org

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *