4 pryncypia zwinności i 12 zasad pracy zwinnej ważnej nie tylko przy wytwarzaniu oprogramowania
Agile – zwinność wzięła się z praktyki w wytwarzaniu oprogramowania. Odkryto i zapisano następujące cztery podstawowe pryncypia przyświecające zwinności:
- Ludzie i interakcje ważniejsze są od procesów i narzędzi.
- Działające oprogramowanie ważniejsze jest od szczegółowej dokumentacji.
- Współpraca z klientem ważniejsza jest od negocjacji umowy.
- Reagowanie na zmiany ważniejsze jest od realizacji założonego planu.
Oto 12 zasad pracy zwinnej (Agile) – zaczerpnięte z manifestu zwinnego wytwarzania oprogramowania:
- Najwyższy priorytet ma dla nas zadowolenie klienta dzięki wczesnemu i ciągłemu wdrażaniu wartościowego oprogramowania.
- Bądźcie gotowi na zmiany wymagań nawet na późnym etapie jego rozwoju. Procesy zwinne wykorzystują zmiany dla zapewnienia klientowi konkurencyjności.
- Dostarczajcie funkcjonujące oprogramowanie często, w kilkutygodniowych lub kilkumiesięcznych odstępach. Im częściej, tym lepiej.
- Zespoły biznesowe i deweloperskie muszą ściśle ze sobą współpracować w codziennej pracy przez cały czas trwania projektu.
- Twórzcie projekty wokół zmotywowanych ludzi. Zapewnijcie im potrzebne środowisko oraz wsparcie i zaufajcie, że wykonają powierzone zadanie.
- Najbardziej efektywnym i wydajnym sposobem przekazywania informacji zespołowi deweloperskiemu i wewnątrz niego jest rozmowa twarzą w twarz.
- Działające oprogramowanie jest podstawową miarą postępu.
- Procesy zwinne umożliwiają zrównoważony rozwój. Sponsorzy, deweloperzy oraz użytkownicy powinni być w stanie utrzymywać równe tempo pracy.
- Ciągłe skupienie na technicznej doskonałości i dobrym projektowaniu zwiększa zwinność.
- Prostota – sztuka minimalizowania ilości koniecznej pracy – jest kluczowa.
- Najlepsze rozwiązania architektoniczne, wymagania i projekty pochodzą od samoorganizujących się zespołów.
- W regularnych odstępach czasu zespół analizuje możliwości poprawy swojej wydajności, a następnie dostraja i dostosowuje swoje działania do wyciągniętych wniosków.
Warto czerpać z tych praktycznych doświadczeń i zmieniać zwinnie świat, importując te zasady do swoich organizacji. Dzięki czemu będzie nam się żyło i pracowało efektywniej (w szerokim tego słowa znaczeniu). Będzie też mniej niedomówień, problemów z zaangażowaniem, komunikacją oraz motywacją, a co najważniejsze z satysfakcją – przede wszystkim – klienta (w tym i również tego wewnętrznego) oraz tym większa będzie wówczas wytworzona dla niego „wartość”. Tekst powstał na podstawie: agilemanifesto.org